Bij viertallen zijn er een aantal zaken anders dan bij de parentoernooien. Hieronder een overzicht van de verschillen.

Inschrijving door de captain

Elke speler van een team kan captain zijn, dit maakt voor StepBridge niet uit. Het deelnemende team moet dus onderling beslissen wie de captain wordt. De captain van het team speelt altijd mee en is degene die de inschrijving doet in StepBridge (via de inschrijfknop zoals bij elk StepBridge toernooi).

De captain vult de naam van zijn partner en de namen van zijn nevenpaar in. De captain kan ook aangeven dat hij de deelname van het hele team betaalt. Als de captain daar niet voor kiest dan betaalt elke speler de eigen deelname, en moet daarvoor deelnamepunten in het bezit hebben.

Accepteren van de invitatie

Zodra een speler van het team de viertallenactiviteit betreedt, of daar al is op het moment van inschrijven, krijgt hij de vraag of hij de invitatie wil accepteren. Als alle spelers van het team die invitatie hebben geaccepteerd, is de inschrijving van het team voltooid. Mocht een speler de invitatie per ongeluk niet hebben geaccepteerd, dan kan dat alsnog door opnieuw in te loggen (of naar de competitie te gaan en meteen weer terug te keren). Zo wordt de invitatie opnieuw getoond.

Teamtafel

Tien minuten voor aanvang worden teams die hun inschrijving voltooid hebben aan een eigen teamtafel geplaatst. Aan de teamtafel kan men ongestoord met elkaar praten, en kunnen de paren alvast de te spelen systeemkaart kiezen. De teamtafel is niet toegankelijk voor medespelers, echter de WL kan er wel naartoe. Ook na afloop van het toernooi worden de teams weer aan hun teamtafel geplaatst zodat men kan napraten over de gespeelde spellen.

Een bijkomend voordeel van deze teamtafels is dat de lobby wat rustiger wordt, wat het vormen van nieuwe teams overzichtelijker maakt.

Als WL kunt u de “Omroepen” functie gebruiken voor berichten die aan alle deelnemers gericht zijn (berichten in de lobby zien de spelers niet).

Open en gesloten

Elke ronde speelt een team tegen een ander team. Dit gebeurt aan tafels met hetzelfde nummer. De spelers die aan tafel 7-open NZ zitten zijn het nevenpaar van de spelers die aan tafel 7-gesloten OW zitten. Ondanks dat een van de tafels “Gesloten” in de naam heeft zijn toeschouwers bij de meeste toernooien aan alle tafels welkom.

Twee helften

Een viertallentoernooi kan door StepBridge worden georganiseerd als toernooi waarbij teams een volledige wedstrijd spelen in twee helften of een wedstrijd zonder wissel.

Indien voor de “twee helften” optie is gekozen, bestaat een ronde uit een eerste helft en een tweede helft. De tweede helft speelt men tegen het andere paar van het zelfde team.

Elke helft heeft zijn eigen rondeklok. Bijvoorbeeld als voor een ronde van 8 spellen 42 minuten beschikbaar is, dan start de rondeklok op 21 minuten voor 4 spellen. Na de eerste helft begint de rondeklok opnieuw op 21 minuten voor de volgende 4 spellen.

In de tafellabels wordt naast de VP van eerdere ronden ook in 2e helft de IMP tussenstand van de 1e helft getoond.

Spellen laten uitspelen

Voor het berekenen van de IMP scores op een spel wordt steeds de score vergeleken tussen deze twee tafels. Wanneer een van beide tafels een spel niet speelt, dan kan het resultaat van de andere tafel niet zinvol gebruikt worden. Met andere woorden, het niet afmaken van een spel raakt dus ook de andere tafel. Het is daarom bij viertallen veel belangrijker dat spellen worden uitgespeeld. Om die reden zijn de regels voor tijdsoverschrijding bij viertallentoernooien wezenlijk anders:

  • Spellen worden altijd aangeboden door StepBridge, ongeacht de tijd op de rondeklok.
  • Zet het ronde criterium op “Tijd verstreken en Spellen gespeeld” of “Handmatig”, zodat spellen niet onbedoeld worden afgebroken.
  • Probeer altijd te voorkomen dat spellen deels worden gespeeld. Als duidelijk is dat een van de twee tafels niet op tijd klaar is, laat het spel dan ook niet spelen op de tafel die wel op tijd klaar gaat zijn (communiceer dit met de spelers).
  • Als de vertraging pas aan het eind van de helft/ronde optreedt, neem dan de vertraging voor lief en laat het spel uitspelen (in iedere geval tot het moment dat er geen beslissingen meer zijn), maar geef eventueel een IMP straf op het spel voor het traagste paar (bekijk hiervoor de log).

Arbitrale score

Bij het geven van een AS. moeten de scores van NS en OW opgeteld nul zijn. Bijvoorbeeld +3 IMP en -3 IMP.

Checklist

  • Gebruik ook vooraf of achteraf de omroepfunctie, want deelnemers zitten aan hun eigen teamtafel, dus zien de berichten in de lobby niet.
  • Er zijn tenminste 8 spelers nodig om zonder stilzit teams te laten meedoen. Met name als er al een team aan de Wachttafel zit kan assisteren met het vormen van een extra team zeer nuttig zijn.* De inschrijving sluit na 15 minuten.
  • Zet het rondecriterium elke ronde zodat spellen niet worden afgebroken.
  • Wees pro-actief in het opmerkingen van tijdsoverschrijdingen en voorkom dat een spel waarvoor geen tijd meer is op de ene tafel, toch wordt gespeeld op de andere tafel.
  • Nadat de uitslag bekend is gemaakt worden de teams weer aan een eigen teamtafel geplaatst.

Standaardzinnen

Teamtafel – voor aanvang
Vanaf tien minuten voor aanvang worden teams die hun teaminschrijving voltooid hebben aan hun eigen teamtafel geplaatst. Hier kunt u alvast uw systeemkaart kiezen en kunt u ongestoord praten met uw teamgenoten.

Teamtafel – na afloop
Na afloop van het toernooi worden alle teams weer aan hun eigen teamtafel geplaatst. U kunt daar met uw teamgenoten ongestoord napraten over de spellen.