StepBridge staat voor plezierig bridgen voor iedereen. Om dat te bevorderen hieronder enkele tips die bijdragen aan een prettige toernooi-ervaring voor zowel u als uw medespelers.

1. Zorg voor een correcte systeemkaart

Zorg voor een correct ingevulde systeemkaart en stem van tevoren met uw partner af welke systeemkaart u samen gaat spelen. U kunt aan het kaartsymbooltje achter de spelersnaam zien welke systeemkaart gekozen is (u kunt zo ook zien welke kaart uw tegenstanders spelen).

Klik hier voor hulp bij het maken en kiezen van een systeemkaart.

Vertel de tegenstanders van tevoren via een pre-alert als u een bijzonder systeem speelt zoals Precisie, Zwakke Sans of Transfer-Walsh.

2. Alerteer correct

Alerteren doet u met de alerteerknop op uw biedbakje. U kunt dan direct de bijbehorende uitleg geven. De alert en de uitleg ziet uw tegenstander wel, maar uw partner niet. In tegenstelling tot bij live bridge legt u dus uw eigen biedingen uit, en niet die van uw partner.

Alle conventionele biedingen, ook die boven het 3 SA niveau en doubletten die niet voor straf zijn, dienen te worden gealerteerd. Uw tegenstanders hebben recht op alle informatie over uw biedafspraken.

3. Alerteer soms ook natuurlijke biedingen

Omdat uw partner de alert en de uitleg niet ziet, is het raadzaam om in bepaalde gevallen ook natuurlijke biedingen te alerteren, zelfs als dit formeel niet hoeft. Bijvoorbeeld als u volgt met 2S over een 1H opening, dan is zonder alert niet duidelijk of 2S zwak of sterk is, en volgt er vaak een hoop gevraag of moeten beide tegenstanders gaan zoeken op de systeemkaart. Door direct 2S te alerteren als “zwak 6+” of “sterk 6+” kan het spel een stuk vlotter verlopen.

Dit geldt in veel meer gevallen waar natuurlijk geboden wordt, maar de betekenis van dit natuurlijke bod niet door iedereen hetzelfde wordt gespeeld.

Let wel op dat u niet gaat vertellen wat u precies in uw hand heeft, maar dat u zich beperkt tot het uitleggen van de afspraken met uw partner. Als uw bod meerdere betekenissen zou kunnen hebben, maar uw partner weet ook niet van welke betekenis sprake is, dan hoeft u dat ook niet aan uw tegenstanders te vertellen. Bij alerteren gaat het erom dat uw tegenstander het recht heeft alle expliciete en impliciete afspraken tussen u en uw partner te kennen.

4. Maak van een toernooi geen alerteerwedstrijd

Hoewel de alerteerregels gerespecteerd dienen te worden, is een toernooi geen alerteerwedstrijd. Als uw tegenstander een keer een alert vergeet (bv. bij Stayman of azen vragen), dan is dat geen reden om daar een halszaak van te maken. Als u vrijwel zeker weet dat er gealerteerd had moeten worden, kunt u altijd naar de betekenis vragen (wel via een privé-bericht!) of op de systeemkaart kijken. Maar als het ontbreken van de alert voor u totaal niet relevant is (u weet toch wel wat bedoeld wordt), kunt u er beter helemaal geen aandacht aan besteden.

In gevallen waar onjuist is gealerteerd kan de wedstrijdleider de score achteraf herzien, maar alleen als de tegenpartij is benadeeld door het onjuist alerteren. Het is dus onmogelijk om voordeel te halen uit aantoonbaar onjuist alerteren.

5. Vraag alleen om ongedaan maken bij een echte misklik

Via de knop “Maak ongedaan” of via de functietoets F5 kunt u verzoeken om een misklik ongedaan te maken. Echter moet het wel vaststaan dat het om een echte misklik gaat. Een vergissing kan nooit ongedaan gemaakt worden. Bijvoordeeld als u 15 punten heeft en 1SA opent, en dan pas ziet dat uw partner al met 1H heeft geopend dan is dat geen misklik, maar een gevolg van niet goed opletten. Alleen in gevallen waarin de misklik volledig evident is, zal de WL de misklik ongedaan maken.

Een misklik tijdens het afspelen wordt nooit ongedaan gemaakt. Dit omdat het onmogelijk is om te bepalen wat de oorzaak is van een misklik tijdens het afspelen. Bijvoorbeeld, als iemand de heer onder een Aas gooit, kan dat zijn omdat hij de aas niet verwacht had (en dan is het dus geen misklik). Speel in zulke gevallen dus gewoon verder zonder de aandacht op de misklik te vestigen.

5. Houd de speeltijd in de gaten

Bij StepBridge toernooien wordt automatisch bijgehouden welk paar de meeste tijd heeft gebruikt. Het laatste spel van een ronde wordt alleen aangeboden als er meer dan 80% van de normale tijd per spel over is. Als er onvoldoende tijd over is, dan wordt het laatste spel niet aangeboden, en wordt een 60/40 score gegeven in het nadeel van het paar dat de meeste tijd heeft gebruikt. Deze scoretoekenning vindt volledig automatisch plaats; de WL heeft hier geen invloed op.

Als het laatste spel wel wordt aangeboden, is er dus meer dan 80% van de normale tijd per spel over. In dat geval begint voor het laatste spel de tijdregistratie opnieuw, en zijn beide paren in gelijke mate verantwoordelijk voor het op tijd eindigen. Het maakt dan dus niet uit welk paar in de spellen ervoor de meeste tijd heeft gebruikt.

Het is extra belangrijk om het laatste spel van een ronde binnen de tijd af te spelen, want als het spel wordt afgebroken, wordt automatisch een 60/40 score gegeven in het nadeel van het paar dat in het laatste spel de meeste tijd heeft gebruikt. Dit is ook het geval als al vaststaat dat anders een goede score was gehaald. Alleen als het snelste paar benadeeld is met de 60% score, dan zal de WL de score herzien in het waarschijnlijke resultaat als het spel was afgespeeld.

6. Gebruik de claim functie

Claimen mag volgens de spelregels van StepBridge en wordt sterk aanbevolen als de resterende slagen voor het neerleggen zijn. Een goede claim is een claim die snel geaccepteerd kan worden. Geef ongevraagd duidelijke toelichting bij een claim zodat de tegenstander de claim vlot kan accepteren.

Als de tegenstander claimt, bent u verplicht de claim te beoordelen. Simpelweg weigeren omdat u niet van claimen houdt is dus niet toegestaan. Als u kunt overzien dat de claim correct is, dan bent u verplicht deze te accepteren.

7. Wees constructief

De belangrijkste tip van allemaal.

Groet aan het begin van elke ronde uw tegenstanders, dit draagt bij aan een goede tafelsfeer

Bij StepBridge speelt u veelal met bridgers van een ander niveau en verschillende leeftijden en is de communicatie beperkt tot het toetsenbord. Een misverstand of miscommunicatie liggen al snel op de loer. Ga niet direct uit van slechte intenties, maar treedt situaties constructief tegemoet. Als u er samen niet uitkomt roep dan de WL.

Ook in de communicatie met de WL is een constructieve houding essentieel. Geef de WL de tijd om te reageren en de kans om de situatie te boordelen (de WL kan het druk hebben) en volg de instructies van de WL op. Als u het niet eens bent met een beslissing van de WL kunt u in protest gaan bij de StepBridge Arbiter (en die kan de uitslag indien nodig herzien). Ga dus niet uitgebreid in discussie met de WL.