0. Algemene handleiding

De algemene handleiding voor het leiden van StepBridge toernooien vind je hier: StepBridge Wedstrijdleiding (PDF).

De algemene handleiding behandelt zowel algemene toernooien als clubsessies. Deze pagina is alleen bedoeld voor wedstrijdleiders van algemene StepBridge toernooien.

Viertallentoernooien wijken op veel punten af van de reguliere toernooien. Zie voor de verschillen deze pagina.

1. Toernooistart

1a. Begeleid de AutoMatch en inschrijving

Alle spelers die zich zonder partner inschrijven, worden via de AutoMatch vijf minuten voordat het toernooi begint aan elkaar gekoppeld (mits aanwezig in de lobby). Dit gebeurt op basis van niveau (parenniveau bij paren, butlerniveau bij butler).

Het is niet toegestaan een automatch zonder goede reden te verbreken, je dupeert je partner. Indien dit toch gebeurt,  meldt je deze overtreding bij de StepBridge Arbiter, zodat deze overtreding geregistreerd kan worden. Komt het herhaaldelijk voor dan wordt er een sanctie opgelegd.

Als zich een oneven aantal spelers heeft aangemeld voor de AutoMatch, dan blijft 1 speler over. U krijgt daarvan melding, inclusief de spelersnaam. Laat aan deze speler weten dat u uw best doet een partner te vinden en vraag of de speler beschikbaar is om in te vallen mocht dat nodig zijn.

 

Voorbeeldtekst 1:
Indien u zich zonder partner inschrijft, dan koppelt StepBridge u aan een speler van zo gelijk mogelijk niveau. Deze koppeling vindt 5 minuten voor tijd plaats (daarna kunt u niet meer zonder partner inschrijven).
Voorbeeldtekst 2:
Heeft u hulp nodig bij inschrijven. Laat het via een privé-bericht aan mij weten, en ik probeer u verder te helpen.
Voorbeeldtekst 3:
Er was een oneven aantal spelers die zich zonder partner heeft ingeschreven. Helaas bent u hierdoor niet gekoppeld. Ik zal mijn best doen een partner voor u te vinden. Mocht dat niet lukken, wilt u dan beschikbaar zijn als invaller (een invaller doet gratis mee)?
Voorbeeldtekst 4:
De periode om u zonder partner in te schrijven is voorbij, maar er zijn nog spelers die op zoek zijn naar een partner en zich bij mij hebben gemeld. Indien u ook nog op zoek bent naar een partner, meldt u zich dan ook bij mij.

1b. Heet iedereen welkom

Heet iedereen welkom en stel u zelf even voor net voor aanvang van het toernooi. Leg 1 keer uit wat en hoe er gealerteerd moet worden. Overspoel de deelnemers voor aanvang niet met hele lappen tekst. Wil je echt de aandacht trekken van de deelnemer dan kun je belangrijke mededelingen beter aan het eind van de eerste ronde verzenden.

Voorbeeldtekst 1:
Welkom bij dit StepBridge toernooi. Ik ben vandaag uw wedstrijdleider. U kunt mij bereiken door op de knop “roep wedstrijdleider” te klikken of een prive bericht te sturen via de berichtenbalk. Aarzel niet om mij aan tafel te roepen als er iets aan de hand is. Ik wens iedereen veel speelplezier en een aangenaam toernooi!

Voorbeeldtekst 2:
Alerteren doet u met de alerteerknop op uw biedbakje. U kunt dan direct uitleg geven en deze uitleg is dan onzichtbaar voor uw partner. U legt dus uw eigen biedingen uit, voor zover de betekenis impliciet of expliciet is afgesproken met uw partner. U hoeft de biedingen van uw partner niet uit te leggen.

Voorbeeldtekst 3 (te gebruiken in de tweede ronde):
We spelen vandaag met [] paren. Er zijn prijzen voor de nummers [].
.

1c. Assisteren met inschrijven

Hoewel je via de WL Tools zelf spelers kunt inschrijven, is het niet de bedoeling dat je dit standaard gebruikt voor spelers die het niet lukt zelfstandig in te schrijven. Het zou er voor kunnen zorgen dat sommige spelers altijd de makkelijke weg kiezen en nooit leren hoe ze zich zelf moeten inschrijven. Een WL inschrijving is bedoeld om invallers in te schrijven en stilzits op te lossen).

Spelers die voor aanvang van de 2e ronde meedoen, betalen altijd. Het maakt dus niet meer uit of de WL een speler toevoegt in de eerste ronde of dat de speler zelf inschrijft.
Gevolg van deze wijziging is dat je altijd moet wachten met opstellen van invallers die gratis meespelen tot ronde 2.  Daarnaast biedt het de vrijheid om spelers toe te voegen die moeite hebben met inschrijven. Dat is nog steeds iets om bij hoge uitzondering te doen, want we willen dat mensen wel leren om zelfstandig in te schrijven. Maar als het iemand echt niet lukt, kan je een keer de inschrijving overnemen.
Een WL kan nu ook een speler inschrijven voor, of in de 1e ronde die niet genoeg deelnamepunten heeft. De spelers zelf kan dat dus niet, maar de WL kan dit wel. In dat geval wordt het saldo van de speler dus negatief. Maar het geeft de speler de gelegenheid om zonder stress mee te doen, en later de deelnamepunten te regelen. Er zit wel een limiet op van -100 punten. Als de speler daar overheen gaat, kan ook de WL de speler niet meer inschrijven. Als WL hoef je dus niet in de gaten te houden of een speler ook echt de punten aanschaft.

Voorbeeldtekst 1:
PC/Mac: U schrijft u voor het toernooi in door op de “Informatie en Registratie” knop in het midden van het groene venster te klikken. Vul daarna in het nieuwe venster de spelersnaam van uw partner in of laat het tekstveld leeg als u zonder partner wilt inschrijven. Druk daarna op “Inschrijven”. De inschrijving is pas definitief als uw partner dezelfde handeling heeft uitgevoerd. 
Tablet(iOS/Android): U schrijft u in voor het toernooi door op een van de groene knoppen “Inschrijven met partner” of “Inschrijven zonder partner” te drukken. Indien u zich met partner inschrijft, dient u de spelersnaam van uw partner op te geven. Daarna drukt u op “Inschrijven”. De inschrijving is pas definitief als uw partner dezelfde handeling heeft uitgevoerd. 

 

1c. Stilzit oplossen

Spelers kunnen zich gedurende de hele eerste ronde nog inschrijven voor het toernooi. Ook spelers die zich al hebben ingeschreven, maar nog niet op tijd in de lobby aanwezig zijn, worden tijdens de eerste ronde direct aan tafel geplaatst. Los een eventuele stilzit dus niet op tijdens de eerste ronde, want er kan dan zo weer een nieuwe stilzit ontstaan. Begin daarmee pas in de tweede ronde.

Voorbeeldtekst 1:
Helaas hebben we een stilzit. Indien u wilt invallen meld u zich dan bij mij. Invallers spelen gratis mee.

2. Tijdens toernooi

2a. Arbitrages

Zie: https://www.stepbridge.nl/checklist-toernooiarbitrages/

2b. Alerteerpolitie

Het doel van alerteren is de tegenstander informeren over impliciete of expliciete afspraken, maar zolang er bij formeel alerteerverzuim geen “schade” ontstaat is er geen reden om in te grijpen. Daarnaast zijn veel situaties, hoewel formeel alerteerplichtig, zodanig bekend dat een vergeten alert zelden gevolgen zal hebben (bv. Jacoby).

Helaas zijn er deelnemers die zich gedragen als een soort alerteerpolitie en op hoge poten verhaal komen halen als iemand een keer een alert vergeet. Het is nuttig deze deelnemers er op te wijzen dat alerteren geen doel op zich is, maar een middel om op de hoogte te worden gesteld van de afspraken van de tegenstander.

Daarnaast denken veel spelers dat men bij een alert moet uitleggen waarmee op dat moment geboden wordt, maar het gaat uitsluitend om de afspraken/gewoontes. Bijvoorbeeld als iemand een keer multi met een 5-kaart opent, en met een gelegenheidspartner speelt, dan dient de uitleg te zijn dat het een gewone multi is (6-kaart). Dat is immers waar zijn partner rekening mee houdt.

 

Voorbeeldtekst 1:
Hoewel u formeel gelijk heeft dat er gealerteerd had moeten worden, is alerteren geen doel op zich. Alerteren is ervoor bedoeld dat u weet dat er sprake is van een afspraak,  waarvan u niet op de hoogte was geweest zonder alert. Als u ook zonder alert op de hoogte bent van de afspraak dan is alerteren formeel nog steeds gewenst, maar geen reden om verhaal te halen. Alleen als u door het alerteerverzuim benadeeld bent, heeft u recht op compensatie. De wedstrijdleider beoordeelt dit ter plaatse. 

Voorbeeldtekst 2:
Men dient uitsluitend uit te leggen wat de expliciete en impliciete afspraken binnen een partnership zijn. Spelers kunnen altijd afwijken van deze afspraken, en hoeven dat niet aan hun tegenstanders te vertellen. Het gaat er uitsluitend om dat de partner van de afwijker over dezelfde informatie beschikt als de tegenstanders.

Het is wel belangrijk om (extreme) afwijking door te geven aan de StepBridge arbiter zodat dit geregistreerd kan worden. Blijkt nu dat een speler 4 keer 1 sa met een singelton opent dan zal de speler dit voortaan moeten alerteren bv 1sa kan onevenwichtige hand zijn met singelton. Dit geldt niet als het incidenteel plaatsvindt.

2c. Invallers

Het is niet toegestaan een toernooi tussentijds te verlaten, maar soms is er een situatie dat een speler echt niet verder kan spelen. Daarnaast kan een speler zijn connectie verliezen, hiervan ontvangt u als WL automatisch een melding.

De ervaring leert dat spelers meestal al na een paar seconden connectieverlies terugkeren. In de gevallen dat het langer duurt, duurt het meestal ook veel langer (meer dan een ronde). U kunt dus al direct nadat u naar de betreffende tafel bent gegaan een oproep voor een invaller doen (als u deze nog niet beschikbaar heeft).

Voorbeeldtekst 1:
Ik ben op zoek naar een invaller, niveau [x-x]. Geïnteresseerden graag melden bij mij. Invallers spelen gratis mee.

2d. Aanbieden 2e spel

Het tweede spel wordt aangeboden bij >4.24 op de klok

2e. Rondetijden 

Rondetijden worden niet verkort. Spelers zijn vaak even van de PC als er nog ruim voldoende tijd over is.

3. Afsluiting van het toernooi

Aan het begin van de laatste ronde zet je het volgende ronde criterium op “handmatig”. Dit zorgt ervoor dat de ronde niet direct eindigt als de tijd voorbij is, zodat u eventuele arbitrages nog kunt afhandelen. U kunt 30 sec. de tijd geven om een arbitrage te melden, en bij geen arbitrages drukt u daarna op “Volgende ronde”. Als er wel arbitrages zijn, kunt u proberen deze snel op te lossen (max. 5 minuten), en anders meld u de betrokkenen dat de arbitrage na afloop van het toernooi wordt behandeld (overleg in dat geval met de StepBridge Arbiter).

Zodra je op klikt (en de rondetijd is verstreken), wordt de uitslag van het toernooi bekend gemaakt en wordt de top-3 getoond in het berichtenvenster.

Voorbeeldtekst 1:
De officiële speeltijd is voorbij. U heeft nog 30 seconden om een arbitrage te melden uit de laatste ronde. Bij geen arbitrages zal daarna de uitslag worden bekend gemaakt.
Voorbeeldtekst 2:
Gefeliciteerd [] met de eerste plaats. Iedereen bedankt voor het meedoen en graag tot ziens op het volgende StepBridge toernooi!