1. Inleiding

Op deze pagina vindt u de instructies voor het leiden van een toernooi op StepBridge.

De toernooi-organisatie is in handen van Marlou Duijvestijn (toernooicoördinator) en Epko Steinmetz (technische ondersteuning). Gebruik bij voorkeur email voor contact met de toernooi-organisatie. Bij urgente zaken kunt u ook telefonisch contact opnemen. Adressen en telefoonnummers, ook van de andere WLs, vindt u in de lijst die u per email heeft ontvangen.

Naast deze instructies, kunt u gebruik maken van de Checklist Toernooileiding en de Checklist Toernooiarbitrages. Deze checklists kunt u gebruiken om tijdens de toernooien snel op te zoeken hoe u dient te handelen. Daarnaast staan in de checklists veel voorbeeldteksten die u kunt copy-pasten tijdens een toernooi. Dat scheelt een hoopt tijd en het is vaak lastig om live typend in de berichtenbalk volledig correct te formuleren.

2. Gedrag als WL

Als WL bent u het visitekaartje van StepBridge. Treed daarom altijd correct en neutraal op. Dat geldt ook voor de omgang met vrienden en kennissen die aan het toernooi meedoen (m.u.v. privé communicatie). Het is voor andere deelnemers niet prettig als ze zien dat de WL onderonsjes heeft met bepaalde deelnemers waar zij automatisch buiten staan (dit werkt het gevoel van vriendjespolitiek in de hand). Bewaar daarom in de communicatie altijd de nodige neutraliteit.

Daarnaast verwachten we van u als WL dat u zich met enige afstand opstelt in de algemene communicatie naar de deelnemers. Beperk de communicatie daarom tot toernooigerelateerde informatie, en gebruik bij voorkeur de voorbeeldteksten uit de checklists.

Andere zaken om op te letten:

  • Vermijd het overmatig gebruik van hoofdletters, uitroeptekens en vraagtekens.
  • Ga niet uitgebreid in discussie met deelnemers, maar verwijs naar de StepBridge Arbiter (zie Checklist Toernooiarbitrages).

3. Gebruik WL Tools

Als WL heeft u tijdens een toernooi de beschikking over de WL Tools. U opent de WL Tools via het menu “Beheer” en dan “WL Tools”. De functionaliteit van de WL Tools wordt per knop besproken.

3a. Voeg speler toe
Hiermee voegt u spelers toe aan het toernooi. Bij een parentoernooi dient u eerst de ene speler en daarna de andere speler toe te voegen. Spelers die u toevoegt worden automatisch aan tafel gezet en zonodig worden tafels toegevoegd.
3b. Zet tijdklok
Hiermee stelt u de klok in (bv. als u een pauze wilt inlassen), zowel voor de start van het toernooi als het einde van de ronde. Het getal dat u hier opgeeft (zonder + of -) is de nieuwe resterende rondetijd in seconden. Als u voor het getal een “+” typt, dan verlengt u de rondetijd met het opgegeven aantal seconden, en als u voor het getal een “-” typt, dan verkort u de rondetijd met het opgegeven aantal seconden. Als u de klok aanpast, krijgen alle deelnemers hiervan automatisch bericht. Om vergissingen te voorkomen is de minimale resterende tijd die u kunt instellen 30 seconden.
3c. Vervang speler
Hiermee vervangt u een speler. Zowel de originele speler als de vervanger krijgen na afloop een overzicht met het toernooiresultaat. De spellen die de vervanger speelt komen op naam te staan van de speler die hij heeft vervangen. In de uiteindelijke overzichten is niet te zien of de spellen door een invaller zijn gespeeld.
3d. Omroepen
Hiermee stuurt u een bericht naar iedereen die aanwezig is bij het toernooi, zowel aan de tafels als in de lobby.
3e. Verwijder speler
Deze knop is niet meer in gebruik.
3f. Verwijder deelnemer
Hiermee kunt u een deelnemer (een deelnemer is een speler in een individueel toernooi en een paar in een parentoernooi) uit het toernooi verwijderen. Het resultaat is dat de speler(s) naar de lobby worden verhuisd en niet meer deelnemen aan het toernooi. Verwijderde spelers komen niet meer voor in de uitslag, maar hun reeds behaalde resultaten blijven wel zichtbaar.
3g. Zet ronde-einde aan/uit.
Hiermee geeft u aan of er na het verstrijken van de rondetijd automatisch gewisseld wordt of niet. Als u niets doet wordt er elke ronde automatisch gewisseld (standaard staat ronde-einde aan). Als u eenmaal op “ronde-einde uit” heeft gedrukt, dan is het noodzakelijk om weer op “ronde-einde aan” te drukken om het toernooi verder te laten gaan.
3h. Sla spel over
Hiermee annuleert u het in gang zijnde spel aan de tafel waar u aanwezig bent. Als u een spel op deze manier annuleert, telt het spel niet mee (het vervalt voor de betreffende deelnemers).
3i. Maak ongedaan
Hiermee maakt u de laatste actie van het in gang zijnde spel aan de tafel waar u aanwezig bent ongedaan. Als u aan een tafel komt waar iemand om ongedaan maken heeft gevraagd, kunt u via “Overzicht -> Gespeeld spel” het spel dat op dat moment op tafel ligt opvragen. U krijgt het spel dan in uw spelresultaten gepresenteerd zoals zich tot dan toe heeft voltrokken. U hoeft dus niet aan de spelers te vragen wat het spelverloop is geweest.

4. Voortgang

U kunt de voortgang van een toernooi in de gaten houden door via “Overzicht -> Gespeeld spel” het spel op te vragen dat op dat moment gespeeld wordt. U ziet het spel dan in uw spelresultaten scherm met in de veldlijst de tafels waar het spel nog gespeeld wordt. De veldlijst wordt vanzelf bijgewerkt als een spel aan een van de getoonde tafels klaar is.

Let op: Als u een spel opvraagt dat nog niet aan alle tafels is begonnen, worden in de veldlijst niet de tafels getoond waar het spel nog niet is begonnen, ook niet als dat later wel het geval is. Om in zo een geval de complete tafellijst te krijgen, dient u het spel nogmaals op te vragen.

5. Scores wijzigen

De WL kan tijdens een toernooi arbitrale scores uitdelen door het resultaat op een spel te wijzigen. Dit kan zolang de eindstand van het toernooi nog niet is opgemaakt.

U kunt een score wijzigen door het betreffende spel op te vragen in uw spelresultaten en naar de detailweergave te gaan van de tafel waarvan u de score wilt aanpassen. Daarna drukt u op “Score wijzigen”.

U kunt een vervangende score of een kunstmatige score geven. In beide gevallen kan een motivatie worden ingevuld. Die motivatie wordt automatisch aan de spelers meegedeeld die aanwezig waren aan de betreffende tafel. Het is alleen mogelijk een arbitrale score toe te kennen aan een spel waarvan het resultaat bekend is (dus dat op dat moment niet meer gespeeld wordt).

Bij een kunstmatige score vult u een percentage of IMP-score voor NZ en OW in. Het is (nog) niet mogelijk om alleen voor NZ of alleen voor OW een kunstmatige score te geven. In de lijst met uitslagen wordt een vervangende of kunstmatige score getoond als een Arbitrale Score (A.S.)